söndag 2 september 2012

Färga håret med henna

Ett litet bekymmer när man håller på med no poo(alltså försöker undvika kemikalier) är hårfärg. Jag färgade håret med kemikaliefärg i våras. Jag ville ha förändring och orkade inte leta reda på någon godkänd hårfärg. Jag tänkte "Äh, om jag är snäll mot håret och naturen i de flesta andra avseenden så kan jag få synda den här gången".

Det syntes knappt att jag färgat mig, men det kliade i hårbottnen i flera dagar och håret blev jättetorrt och slitet. Då bestämde jag mig för att inte göra om det. Dessutom innehåller hårfärger ämnen som är väldigt allergiframkallande, hormonstörande och miljöförstörande. Googlar man en bråkdel av ingredienserna- exempelvis ammonium hydroxide - så får man fram saker som "cancerframkallande" och"extremt giftigt för vattenlevande organismer". Det duger inte för mig.

Så nu när jag känner mig färgsugen igen så har jag gjort mer efterforskning och kommit fram till - henna! Ren henna, inte den med kemiskt framställda färgämnen i. Det fina är att det faktiskt är vårdande. Det finns henna utan pigment som funkar som inpackningar och gör håret mjukt och glansigt. Det kan sitta i hur länge som helst eftersom det inte gör någon skada.

Jag köpte en kaka med röd henna på Lush i Stockholm och igår gjorde jag en provslinga som fick sitta i en timme. Det blev bra. Egentligen ska henna verka i tre till fem timmar, eller ännu längre för att få bäst resultat, men det vågar jag inte. Jag vill bara bli lite mörkare, lite rödare. Koppar, typ. Jag är lite rädd för att det ska bli orange. Den djupare färgen kommer ju fram ju längre det får sitta i, men jag vill inte bli illröd heller.

Så nu ska jag göra lite slingor på mig själv. Hela håret vågar jag inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar