tisdag 9 oktober 2012

No poo für alles!

Det viktigaste jag har lärt mig av no poo(kemikaliefri hår- och hudvård) är att vara mer öppensinnad. Det dyraste med flest och starkast ingredienser behöver inte vara det bästa, ofta tvärt om. Det finns så många enkla vardagsknep som glöms bort i produktdjungeln, så här kommer mina bästaste, enklaste no poo tips(hurra, dansa av lycka!):

1. Balsam(helst parfymfritt) istället för rakgel, helt överlägset det bästa och skonsammaste att raka sig med överallt! 

2. Arrowroot(ett vitt pulver som används i asiatisk matlagning, finns i kryddhyllan) - som torrschampo. Jag har haft samma burk(25 ynka riksdaler) i flera månader, jag använder det flera gånger i veckan och det är knappt en fjärdedel borta! Drygt, billigt och effektivt, dessutom luktar det inte APstarkt som de flesta torrschampon jag provat och lägger sig inte som en grå hinna över håret. 

3. Sluta smörja. Sluta överanvända lotion. De allra flesta innehåller silikoner som är miljöförstörande och parabener som tros vara cancerframkallande - onödigt att använda när det faktiskt finns alternativ! Smörj istället efter dusch med ekologisk(=utan rester av bekämpningsmedel) kallpressad(annars har det använts starka, otäcka lösningsmedel från raffineringsprocessen) vegetabilisk olja - olivolja, rapsolja, mandelolja, avocadoolja, kokosolja, druvkärnolja, möjligheterna är oändliga!

Om du dessutom slutat raka dig med uttorkande rakgel så kommer det knappt behövas smörjas. Låt huden sköta sig själv i största möjliga mån, det har ju trots allt funkat innan 1900-talet och kosmetikindustrin. Googla exempelvis "benefits of coconut oil" och läs om fördelarna både i och på kroppen!

Fil-och-Sofie, frälsing the nation!

2 kommentarer:

  1. Mhm, amen! Har du läst Badskumt av Katarina Johansson? Håller på och läser den nu och funderar så smått på att upprätta ett lexikon att ha med vi införskaffande av i princip allt för att kolla om det är trevliga grejer jag köper...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, här fanns en kommentar jag missat! Har precis köpt den också, men inte tagit tag i läsandet än. Ja, det är så ofta man tänker "PEG.. det är dåligt, men jag vet inte varför eller om mina källor är tillförlitliga" så det är grymt att kunna kolla upp ingredienserna!

      Radera