fredag 12 oktober 2012

Böneutrop i Sverige - nej tack?

Häromdagen såg jag att flera av mina Facebook-vänner hade gillat ett inlägg i en grupp som var mot böneutrop i Sverige. Här är inlägget. Läs! Jag klickade och läste och blev skräckslagen. Förbannad.

Vänner jag tycker om och respekterar(inte nu längre) har gillat ett inlägg där man bland annat skriver:


Girighet? Tacksamhet? 

Är det girigt att be om två minuter i veckan att praktisera sin religion på? Är det girighet att vilja bevara sin kultur i ett mångkulturellt land? 

Ska ni känna er som gäster? Vara tacksamma att ni får bygga moskéer på "svenskarnas"(vilkas?) mark? NEJ! Det ska vara en självklarhet! 

Religionsfrihet är frihet för ALLA. Kyrkor, moskéer, synagogor, tempel, ALLA. Lika gärna som det finns kyrkor ska det finnas moskéer och att det skulle störa någon med ett böneutrop TVÅ minuter i veckan? Ska vi förbjuda glassbilen? Kasta ut din högljudda granne? Skjuta ner tranorna på våren när de tjuter? Förbjuda bönder att gödsla för det luktar illa? Skitsnack!

38 000 gillningar har inlägget fått när jag läser det idag. Jag mår illa. Skiten hejas på.

VI ska vara tacksamma att vi inte vuxit upp i en krigshärjad diktatur, upplevt saker jag inte ens vill föreställa mig, tvingats fly till ett annat land och där mötas av det hat som finns i den gruppen och de kommentarerna.

VI ska vara tacksamma att utvecklingen har gått snabbare här -  i Sverige har det också varit sed att kvinnor täcker håret, inte visar smalbenen och kristendomens historia är tillräckligt blodig för att täppa till käften på de som anser att Sverige är ett "kristet land"(vilket det inte är, Sverige är sekulariserat) och att den "svenska kulturen" ska bevaras. Extremism är farligt vilken religion det än gäller, men att smutskasta alla muslimer för vad extremisterna gör är lika dumt som att smutskasta min mormor för inkvisitionen.

VI ska visa förståelse, respekt och ödmjukhet. Öppenhet.

Du är stolt över "ditt" land, säger du? Stolt över Sverige? Om det här är Sverige är jag inte ett skit stolt. Inte ett jävla skit.

4 kommentarer:

  1. Om det här hade varit ett FaceBook-inlägg hade jag gillat det.

    När det gäller stolthet: Jag är stolt över det mångkulturella land som Sverige faktiskt är. Min uppfattning är att det är en högljudd minoritet som är rötägg, men de flesta är vettiga, toleranta människor som du och jag. I senaste riksdagsvalet var det 94,3% som faktiskt inte röstade på SD. Jag är stolt över Sverige och jag hoppas och tror att jag i framtiden kan bli ännu stoltare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis! Sverige är bra på väldigt mycket och jag skulle inte vilja bo någon annan stans, men det finns mycket som kan bli ännu bättre men det är väl så det ska vara antar jag :)

      Radera