söndag 17 februari 2013

Dagens ungdom!

Var på förfest med en gammal högstadiekompis(en helt annan, mycket trevligare, person än "jag trodde du skulle bli nåt"-personen). Hon påminde mig om mitt högstadie-jag. Saker jag förträngt.

Hon berättade att jag fräst åt någon som spottat tuggumi på marken "Har du miljöbil?! Nähä, då får man inte spotta ut tuggummit sådär!"

Och när vi satt i lunchrummet på jobbet fick jag syn på en notis om Anna Karenina-nyfilmatiseringen och blev uppspelt. Brittiskt kostymdrama, Keira och så vidare. Iiih. När reaktionerna kring bordet gick i stil med "Karenina? Va? Är inte det en låt med Thåström?" kände jag mig tvingad att upplysa dem om att det minsann var en roman av Leo Tolstoj. 

Kanske med något besviket tonfall. Kanske rynkade jag på näsan åt dagens ungdom.

Kanske är jag etthundraåttio år gammal som tycker att det är sorgligt att alla vet vem som åkt ut ut Farmen, och tror Karenina bara är en Thåström-låt. 

Kanske är jag lika mycket besserwisser nu som när jag gick på högstadiet.


1 kommentar:

  1. Jag ÄLSKAR kostymdrama och jag ÄLSKAR keira Knightly!!!!! Du borde blivit uppspelt till mig istället för jag hade besvarat det med råge! :D

    SvaraRadera