torsdag 7 juni 2012

Varför jag vill undvika kemikalier:

För den uppmärksamma läsaren kanske det har framgått att jag inte tvättar håret med schampo. Jag håller på att avgifta mitt badrumsskåp för det finns så himla mycket som gör skada på mig och miljön.

Det vi får i oss i det vi andas, äter och använder på våra kroppar lagras i oss, påverkar oss, förändrar oss. Om 40 år kanske vi vet hur. Folk rynkar på näsan åt mina påhitt. Ägg, liksom. Olja. Honung. Hästspray i håret och ansiktet. Folk frågar varför och fnissar. Det gjorde jag också och det gör jag fortfarande när jag tar fram hästsprayen, eller när jag får höra(av de som inte vet att jag äggtvättar) att mitt hår luktar gott.

Men jag skulle vilja ha barn någon gång. Och jag tycker att mitt barn förtjänar bättre än en mamma som blundade. Mitt barn förtjänar bättre än en mamma som lagrade kroppen full med sånt som skadar. Som kan göra att mitt barn inte kan få egna barn. Och jag vill veta att jag inte förstörde världen mer än nödvändigt. Och när jag läser sånt här så fnissar jag mindre och vill ännu mer.

2 kommentarer:

  1. Du är fin du<3

    Det är äcklande att tänka på vilka hemska påföljder kemikalierna vi DAGLIGEN använder kan ge och faktiskt ger.
    Igår började jag fundera på hur bra det skulle fungera att färga håret lila med blåbär istället för min kemstinkande hårfärg.

    Som jag resonerar nu så blir det tygblöjor och olivoljeindränkta hemgjorda tvättlappar till min framtida bebis rumpa. Och det känns bra att tänka på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, jag ska försöka byta foundation också, det är synd att allt flytande har parabener. Jag är sugen på att testa henna ju! Pyttelite och med kort verkningstid, jag är så feg ;)
      http://bluerecipes.wordpress.com/2010/09/18/dye-your-hair-naturally-using-henna/

      Radera