fredag 9 mars 2012

Slampor

Igår var det den internationella kvinnodagen och det behövs, för det är åt helvete med jämställdheten, det kan ingen ha missat. "Lilla gumman", "tjejer bajsar inte", "ställ dig vid spisen, kvinna", rosa klänningar, plutande läppar, plastikoperationer, våldtäkter, förtryck, lönegap och tusen andra saker som tydligen skiljer män från kvinnor. Men jag vill prata om slampor. Just det.

"Ingen vill ha ett lås som kan öppnas av alla nycklar, men alla vill ha en nyckel som kan öppna alla lås", sa någon i en diskussion om varför tjejer blir slampor och killar blir kungar när de har mycket sex. När jag hörde det första gången tyckte jag att det var smart sagt, för så är det väl? Nu är jag äldre, smartare, och undrar vad det är som är inlåst? Min kropp är inte ett lås. Min kropp är inte en utmaning att anta. En kvinna blir inte en slampa för att hon klär sig utmanande eller har sex med många, hon blir en slampa för att vi skuldbelägger den kvinnliga sexualiteten och hyllar den manliga. Vi borde ha sex på lika villkor, dömas på lika villkor. Så nu ordnar vi det!





2 kommentarer:

  1. Håller med :) Dock måste jag säga att OFTAST då detta påtalas i Sverige (i mina umgängeskretsar då) är folk hyfsat öppensinnade, iaf i jämförelse med hur det är i Storbritannien/Irland. Det är som att gå 40 år tillbaka i tiden, där hör man öknamn som "slut" och "skank" ofta i vardagligt tal. Äckligt. Jag tar det som en uppgift att ifrågasätta, då blir jag såklart också den jobbiga, aggressiva och uppkäftiga eftersom kvinnor ska hålla käft.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, men det kan definitivt bli bättre i Sverige också! Framför allt när det gäller ryktesspridning känner jag..

      Radera