söndag 30 december 2012

Positiva Pia

Ja, det finns folk som tycker att jag borde uppdatera så man slipper se den där "jävla pepparkakan". 

Så okej då. Men det är inte så himla lätt att få tid att skriva när jag har säcken full som bä bä vita lamm skulle sagt. 

Jag har jobbat. Storhelger är ganska livliga i affärerna. I helgen har jag till exempel sagt "langa stålarna" till en kund i ett desperat försök att komma undan de tråkiga fraser som nästan blir robot-rutin när man sitter i kassan en hel dag. 

"Langa stålarna, så sköter jag resten!" sa jag hurtfriskt till en medelålders man i mörkbrun jacka och den sortens färgglada halsduk som antyder att han är en person som tål mer än det vanliga "Det blir 334 kronor, tack!"

Efter det följde ett kort ögonblick i vilket kunden fipplar i plånboken och jag inser vad jag precis sagt. Jag frustar till.

"Langa stålarna?!" väser jag och kan inte hålla mig för skratt. "Vilket årtionde kommer jag ifrån?"

Skrattar det där kvävda jag-får-inte-bryta-ihop-skrattet och kunden skrattar det där pressade åhnej-nu-bryter-hon-ihop-skrattet och så fnissar vi ihop en stund på var sin sida kassan.

Han langar stålarna och jag sköter resten och så fick jag försöka samla mig igen. 

2 kommentarer: