fredag 14 december 2012

Pepparkakor

Jag jobbar i affär. Där handlar alla - unga och gamla, glada och sura, män i blå fleecekeps och kvinnor i pälskappa. Alla handlar, så är det.

I förrgår blev jag kallad "mörkhyad" av en kvinna. Jag tog inte illa upp, även om det kanske var meningen. Jag har hört andra väsa "blatteunge" åt en liten pojke som ropade på sin mamma.

Och nu har det varit Lucia och ni har säkert hört om pepparkakorna. Det gör mig upprörd av flera anledningar.

För det första tycker jag att det är tråkigt när man visar på skillnader istället för likheter och väljer att förbjuda istället för att välkomna, särskilt när det gäller barn. Alla ska kunna vara det de vill, pepparkaksgubbar, stjärngossar, lucior, tomtar. "Men hur skulle deeet se uuuut?" Vem fan bryr sig, luciatåget är för barnens skull!

För det andra tycker jag att det är synd att så fort de "svenska" traditionerna kritiseras så blir det ett ramaskri som spelar rasisterna rakt i händerna(nu får vi inte vara pepparkaksgubbar, VI måste anpassa oss, allt är invandringens fel osv).

För det tredje - när en svart pojke är pepparkaksgubbe alla år i grundskolan, vad beror det på? Hans eget val? Jag hoppas verkligen det.

För det fjärde - pepparkaksförbudet var ett missförstånd(/efterkonstruktion, svårt att veta). Varför är vi så snara att döma? Varför hånar vi? När vi beter oss rasistiskt eller fördomsfullt(för det gör vi), varför går vi direkt till motattack istället för att reflektera? OM läraren nu ville undvika att stöta sig med någon, då ser jag det mer som missriktad vänlighet än PK-fascism.

Så här skriver Johannes Anyuru i en debattartikel:
När en röst idag (eventuellt) sa att en kulturyttring (eventuellt) kunde såra svarta barn och att den därför (eventuellt) inte hörde hemma på en skola – när detta meddelande nådde oss via de sociala medierna lyssnade många av er inte ens tillräckligt länge för att uppfatta om det verkligen handlade om detta eller om det egentligen handlade om något helt annat, något som inte ens hade med svarthet att göra – just ”den förbjudna pepparkaksgubben” som så många har drivit med idag handlade tydligen om vilka sånger som skulle sjungas i Luciatåget och vilka figurer som alltså behövdes, inte om politisk korrekthet. Men ni tar inte reda på detta innan ni skriver: ”Förbjud allt som är brunt: bröd, bajs.”

1 kommentar:

  1. Bra skrivet!
    Den här var också bra i ärendet:
    http://hd.se/mer/2012/12/11/jag-ar-redo-for-ugnen/

    Och nu är det ju ännu värre med den bortklippa mörka dockan och juden. Det verkar som om julen är förstörd för vissa.
    Om några hade ett mer historiskt perspektiv skulle de kanske förstå att de representerar en nidbild av svarta och judar som spreds under 30-talet, mitt under rasbiologins era. Inte så tidsenligt kan jag tycka.

    SvaraRadera