torsdag 15 november 2012

Bilddagboken - tidsmaskinen

Sofie, 21, återupptäcker bilddagboken och sitt sjuttonåriga jag. 

Detta skrev jag strax efter att jag fyllt sjutton och lade in under en bild av Nattbussen från Harry Potter. Trevligt att veta att jag inte har förändrats ett jävla dugg på fyra år. Oredigerat och i sin helhet bjuder jag eder mitt sjuttonåriga jags betraktelser:

Jag <3 505:an 

Jag har åkt buss sedan jag började skolan och man kan inte undvika att lägga märke till att det finns en hel del konstigt folk på bussen som är irriterande och ibland jävligt jobbiga. De stör en, pratar med en eller kanske till och med sätter sig bredvid en! Det farligaste du kan råka ut för på bussen är att någon sätter sig bredvid dig. Man ska till varje pris sitta ensam eller möjligtvis med en lagom pratig vän som man står ut med hela bussresan. Men det finns också vissa mönster, personer och återkommande beteenden som man lägger märke till om man är uppmärksam.


Törnrosajäveln - finns på alla bussar och sprider irritation bland sina medresenärer. Han, för det är oftast en kille, slänger sig ner på första bästa lediga plats och lägger upp den gigantiska oförlåtliga "sitt inte här"-väskan på sätet bredvid sig innan han placerar ena benet på ett strategiskt ställe, korsar armarna, tar på sin tjurigaste min och vänder sig mot fönstret och låtsas sova. HELA VÄGEN!

Alkisen - sitter längst fram i bussen och pratar med chauffören samt sprider doften av alkohol och otvättade kläder. Illaluktande men harmlös, trots tillfällig aggression vid möte med andra av sitt slag.

Hundkärringen - karaktäriseras av sitt gråa hår, stora glasögon, rosa filthatt, hunden innanför jackan och ständigt halvöppna mun. Hon pratar högt med sig själv eller med närmsta person, helst om sina husdjur, om sin barndom, favoritdansband eller egentligen om vad fan som helst, men prata ska hon göra oavbrutet, alternativt skrika på alkisen längs fram eller muttra om dagens hyfsade ungdomar - Törnrosajäveln alltså.

Den fege - går aldrig längre än till mitten av bussen i sin jakt på ett ledigt säte. Sitter helst ensam eller står upp om inga lediga platser finns i främre halvan av bussen. Att sitta med ovanstående personer är otänkbart.

Fjortisen - blond och översminkad. Skriker i mobilen eller till fjortisen bredvid om festen i helgen så att alla tvingas höra om hur full Martin blev och att han bråkade med sin tjej och sedan däckade med huvudet i chipsskålen klockan elva. Sitter alltid precis bakom en när man råkar ha glömt mp3:n(mp3!! //Nutida Sofie) hemma.

Smygaren - bakom det nonchalanta utseendet gömmer sig en mycket förrädisk homo sapiens. Smygaren ser helt oberörd ut, till synes inriktad på ett säte längre bak, men icke! När du tror att faran är över slänger sig smygaren baklänges in på ditt säte och du är fast i fällan.

Trevliga tjejen - detta är den farligaste personen på bussen. Hon går öppet till attack mot det lediga sätet bredvid dig, hennes vapen är leendet och det ödesdigra "får jag sitta här?". Du är helt försvarslös.


2 kommentarer:

  1. HunnaMaja sitter fortfarande på 505an och vrålar, oftast utan hund dock. Doris, som hunden heter, brukar nog husse ta hand om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon gör nog det, gud vad det åker konstigt folk på den bussen...

      Radera