tisdag 13 november 2012

A wizard is never late och en språkpolis stavar aldrig fel

Jag är en ordmärkare. Det är en dålig egenskap att störa sig på andras språkmissar, jag vet det.

Därför ska vi inte prata om saker jag irriterar mig på och i smyg fnissar åt, som när människor uttalar dödskalle som om det vore en mordisk kaviar, eller när någon säger kebab som om det var namnet på ett fantasilöst aktiebolag i byggbranschen - KEBAB. Nej, jag ska låta bli.

Och jag ska inte skriva någon på näsan och berätta att "tillslut" är ett verb. Tillsluta är något man gör med en påsklämma. (Se bild //Pedagogen.)

Påsklämmor är för övrigt något jag trodde att jag skulle ha större användning för när jag flyttade hemifrån. Liksom handvispen. Vem fan behöver 40 påsklämmor och en                                         HANDVISP?

Alltså är det "tennisarmbåge" som ska in på lodrätt sju i vinkel med "pucko" och "dustavarfaktisktocksåfeliblandsåslutaklaga".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar