söndag 15 juli 2012

Könsroller

Jag älskar när män tar på sig kvinnliga könsroller. Som men-ups, som jag skrivit om tidigare, och kvinnor som dricker vatten - om ni läser kommentarerna så ser ni Emmas(tack, Emma) grymma länkar till liknande sidor, som den manliga motsvarigheten

Vi kan inte förneka att det traditionellt kvinnliga värderas lägre än det traditionellt manliga, alltså att vara kvinna är sämre än att vara man. Männen är normen och vi förväntas följa den. 

Ingen säger "ta det som en kvinna", eller "det är fitta i honom". Inga föräldrar protesterar när deras flickor vill ha byxor till skolan, ingen protesterar om de vill ha kjol, tvärt om. Men när sonen vill ha kjol eller en tröja i "tjejfärg" så heter det att "han kan bli retad, jag skulle aldrig utsätta mitt barn för den risken". Och jag menar inte att alla pojkar ska ha kjol, utan att det inte är kjolen som är problemet - det är värderingen. Varför skulle han bli retad? Varför är det fel att vara "kvinnlig" eller "tjejig" som man eller kille? 

Därför tycker jag så mycket om när vi går emot könsrollerna, när vi bryter mot normen. När vi visar hur snedvriden bilden av "mannen" och "kvinnan" har blivit. Som bilden med Iggy Pop. När kvinnan i ett foto byts ut mot en man. Eller när någon sätter upp en rolig bild vid en korvkiosk och P3 svarar med en ny tappning. För budskapet blir som tydligast när rollerna är omkastade. Då ser vi det sjuka i sexism och att vi gör reklam med det. Visst, sex säljer, och kommer alltid att göra det, men vi behöver se NÄR och HUR. Vi behöver reagera. Inte bara stå vid korvkiosken och flina. 

4 kommentarer:

  1. Sofie, första pris för kloka åsikter och värderingar!

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare! Du är dessutom grym på att formulera dig på ett sätt så det blir extra intressant att läsa!

    SvaraRadera
  3. Tack, hörni! Jag blir så glad :D Och jag vet att ni skulle kunna säga och skriva samma(och gör det)! Så när ska vi starta ett politiskt parti? ;)

    SvaraRadera