torsdag 19 juli 2012

Bakar

Igår var mamma och pappa här och fikade! Jag hade bakat morotskaka(ja, jag fick gå tillbaka och köpa morötter). Jag har inte bakat morotskaka på två år.

Sist jag gjorde det så lossnade bottnen på formen halvvägs in i ugnen. Och jag vet inte om ni vet hur en morotskaksmet ser ut, men den består i princip av seg gegga och morotslamsor.

Och jag vet inte om ni någonsin har försökt skrapa bort gegga och morotslamsor ur skåran mellan luckan och ugnen när den är uppe i 175 grader och geggan fräser fast, men det är inte det lättaste. Särskilt om man inte kan stänga av ugnen eftersom man har bröd på jäsning samtidigt och "bara skulle slänga ihop en kaka eftersom ugnen ändå var varm".

Som hämnd mot morotskakan som svek mig har jag vägrat att baka det sedan dess. Men man måste lära sig att glömma och förlåta. Det var dags.

För säkerhets skull gjorde jag morotsmuffins istället. Och det var bara ugnsluckan som var lös den här gången.


2 kommentarer:

  1. GOTTT!!!

    Åh.. jag tror jag måste göra morotskaka snart, blev så jäääääävla sugen nu.

    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så himla gooooooooott! Gör det, och kom och bjud mig sen <3

      Radera