tisdag 29 januari 2013

No Poo 4 u

Nu är det exakt ett år, en månad och två dagar sedan jag tvättade håret med schampo sist. Ett år, en månad och två dagar sedan jag bestämde mig för att börja sanera badrumsskåpet från skadliga kemikalier. Silikoner, mineraloljor och parabener åkte ut, ersattes med oljor, hemmagjort bodybutter och ägg. Jag slutade bleka håret och hennade det istället, jag letade recept och lärde mig läsa innehållsförteckningar.

Och jag har aldrig ångrat mig.

Mitt hår är lockigare, friskare och mindre slitet än det någonsin har varit. Och vad gäller kemikailerna känns det tryggt att veta att det mesta jag har på kroppen skulle gå lika bra att äta som att smörja in sig med. Huden är kroppens största organ och ändå är flertalet av ingredienserna i vanliga hudsalvor klassade som cancerframkallande eller hormonstörande, för att inte tala om vad de kan ställa till med i kombination med varandra, den så kallade cocktaileffekten.

Men gladast av allt blir jag av hur många av mina vänner och bekanta som också ifrågasätter, diskuterar och visar intresse. Jag är så stolt över alla intelligenta, empatiska människor jag får umgås med. Ni inspirerar mig. Så snyft, snörvel och nyp i kinderna, vi räddar världen ihop. Typ. Så heja oss!

(Ja, det är Jason/Timbuktu som pratar i videon)

2 kommentarer:

  1. Hurra! :D Har tänkt börja skärpa mig igen, har varit lat med det hela ett bra tag och kört med parabenfria shampon och så en tid. SKIT.

    Misslyckades t.o.m. med senaste satsen av deo jag gjorde, hur det nu är möjligt att misslyckas med det!! -.-

    Skräm mig mer tack! D:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man behöver påminna sig ibland när det går lite tungt! Jag har hittat ett vettigt schampo från Macurth som jag är lite sugen på att testa - kanske nåt för dig också?

      Mm, mitt största problem är deo.. jag vill verkligen inte byta från min pooiga, men den är så väldigt mycket poo att jag skäms varje gång jag tar på mig den.

      Radera