tisdag 8 januari 2013

Jag vill ha en kaaaaatt!

Åh, jag saknar katterna hemma så HIMLA mycket. Saknar mamma, pappa och Jens också, såklart men att inte ha djur omkring sig känns så himla konstigt! Ingen kisse som jamar när man kommer hem, ingen som gosar i soffan och ingen som springer runt fötterna på en när man lagar mat. Urtrist.

Men jag tycker inte att man ska ha katter i lägenhet. Det är så lite utrymme och det skulle bli så tråkigt för en katt att vara inne hela tiden. Dessutom vet jag inte hur mitt liv ser ut i framtiden, om jag kan ha ansvaret för en katt hela dess liv.

Ändå sitter jag på Blocket och tittar på små gullefjun och drömmer om en pälsboll i knät igen. Blir nästan lipfärdig när jag tänker på det. Har mens också. Hela jag är en tårkanal. (Om någon har en namnlös tv-kanal och behöver ett namn - Tårkanalen doneras härmed till dig!)

Så jag funderar på att bli jourhem för Skövde katthem som min kompis Matilda och hennes kille. Då är man som en mellanstation innan katten kommer till ett nytt hem. Vågar jag? Skulle jag kunna lämna ifrån mig katten sen? Skulle jag döma den till ett liv i tristess och tvångsgos? Skulle jag döma mig själv till ett liv med kattlåda och sönderklösta möbler? Skulle det vara värt det?

Kolla på Eivor liksom! Åh. Det är till och med så att jag saknar den galna skruttan.


6 kommentarer:

  1. Förstår dig verkligen..Det är min kollega som driver Skövde katthem, så det tycker jag låter super :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är verkligen sugen! Men jag vet inte. En liten lägenhet känns inte hundra för en kisse :/

      Radera
  2. Du får Ejvår har jag ju sagt! Kom hem hem och hämta henne bara! Puss o Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, gud! Eivor skulle kväva mig i sömnen om jag stängde in henne här! :S

      Radera
  3. Dilemma. Tycker du ska ta dig tid att fundera på saken i alla fall. Jag själv har länge sett mig själv som jourhem åt hundar i framtiden, om nu mitt liv kommer passa in i den tanken såklart. Det är ett bra sätt att få vara med djur utan att binda upp sig för all framtid, samtidigt som man kan ge trygghet åt någon som behöver hjälp och kärlek ett litet tag :) Bestämmer du dig för att du vill bli jourhem så tror jag det kommer passa dig bra :) Och ja, du kanske skulle lipa lite när katten får ett eget hem. Men isf får du väl göra det då. Katten har fått vad den behöver bäst och du har snart en ny katt att ta hand om efter den tidigare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag vet verkligen inte. Det skulle vara så mysigt! Men samtidigt - i lägenhet? Är det egoistiskt?

      Radera